Tuesday, April 3, 2012

Graf Hidup

Aku manusia cepat bosan.
Tak boleh buat sebarang pengkhususan.
Tak boleh jadi manusia "desk bound"
Tak boleh menghadap benda yang sama setiap hari.
Rasa macam kehidupan mendatar bukan untuk diri aku.
Itu pasal tak boleh kongsi hidup dengan orang.
Dengan kucing? Jauh sekali.... Kang kucing tu yang mati tak makan.

Aku tabik pada manusia yang boleh duduk buat rutin yang sama
Menghadap orang yang sama.
Membuat perkara yang sama setiap pagi, tengah hari dan malam.
I wonder how you guys went through that?

Mak selalu kata..
"Perempuan cepat bosan ni buruk perangai"

Apa nak buat..anak dia yang buruk perangai.
Cepat bosan.
Tak suka pengkhususan
Tak boleh nak sabar lama...
Tak suka benda slow..
Hidup kalau mendatar, tak ada excitementnya

Sindrom cepat bosan ini selalu terjadi pada aku.
Itu pasal setiap dua atau tiga bulan aku ubah posisi katil tempat tidur aku.
Aku tak mampu nak melihat scenery yang sama setiap hari selama setahun.

Tak sangka, dulu aku hidup dalam keadaan rutin.
Hampir lima tahun...
Duduk dengan orang yang sama
Buat benda yang sama
Bercakap benda yang sama
Lepak dengan kelompok yang sama
Kerja benda yang sama.

Kenapa dulu boleh ..sekarang langsung dah tak boleh?
Graf hidup yang mendatar membuatkan aku rasa aku tak excel dalam kehidupan.
Pencapaian yang tak dikecapi akibat tiada perubahan dalam hidup seharian.

Ini semua angkara tak de travel opportunity bulan ni?
Atau manusia-manusia yang berada disekeliling aku sudah terlalu selesa?
Atau berita diklinik Ahad lalu menbuatkan aku rasa terlalu banyak lagi achievement yang boleh aku gapai?

Makin hari makin berusia.
Kalau hidup mendatar je..memang tak ada rasa bestnya.
Challenge untuk diri sendiri harus dicari.

Belajar menjahit, maybe?
Hahahaha.

Selamat hari Selasa.
Hidup rutin memang tak menjanjikan apa-apa keistimewaannya.