Monday, May 3, 2010

Beban

Menggalas beban dalam hidup memang tidak seronok.
Siapa yang suka beban?
Semua pun tak suka.

Tapi menanggung beban dalam hati lagi parah sebenarnya.

Aku selalu bayangkan.
Macammana manusia-manusia yang hidup dalam muka bumi ini boleh tidur dengan lena setiap malam walaupun beban dalam otak dan dalam hati mereka sentiasa menemani?
Hebat bukan?
Mereka masih boleh ketawa berdekah-dekah walaupun banyak beban yang ditanggung.
Switch on switch off dengan mudah.

Beban dalam hati.
Bila mana hati tidak dapat memaafkan perlakuan diri sendiri.
Menyebabkan insomnia beberapa hari.
Aku lah manusia itu.

Tidur terganggu.
Tidur yang lena tiada dalam diari lagi.
Tidak pelik.
Itu realiti.

Memaafkan diri sendiri adalah sesuatu perkara yang amat sukar untuk dilakukan untuk aku, khalifah sekecil di bumi tuhan.
Memaafkan orang? Tak sesukar memaafkan diri sendiri.

Aku tak tahu manusia lain.
Aku menganggap kesukaran memaafkan diri sendiri atas kesilapan yang pernah aku lakukan secara sengaja atau tidak itu adalah BEBAN yang amat berat.