Thursday, March 8, 2012

Yang tertulis dan yang ditulis.

Berserah atas kecelakaan yang berlaku adalah sesuatu perkara yang sering terjadi dalam kehidupan.
Redha namanya.
Namun, Tuhan tak akan mengubah nasib hidup kita kalau kita sendiri tak berusaha untuk mengubahnya.
Setuju?

Belum sampai hujung, dah surrender kata "dah kalah"?
Oh..come on..

Manusia selalu menyalahkan "nasib" dan"takdir" kalau ada sesuatu musibah menimpa.
Memang, percaya kepada qada' dan qadar adalah salah satu dari rukun Iman.
Tetapi..kenapa tiada usaha yang dibangkitkan langsung kalau dah tahu consequences untuk masa akan datang?
Membiarkan sesuatu perkara buruk terjadi adalah sesuatu yang amat bodoh sekali.

Aku belajar dari pengalaman.
Prevention is better than treatment.

Melewe pada hari Khamis disebalik kesunyian dipejabat membuatkan kepala otak yang sedang mingraine menerawang jauh memikirkan yang ya dan yang tidak.
Menaip ayat-ayat disini adalah sebagai terapi dalam kehidupan seharian.

Kadang-kala tak perlu cerita secara details, hanya aku yang faham.
Yang lawaknya bila diselak-selak tulisan-tulisan lama..aku pun seakan lupa akan perkara buruk yang terjadi lantas tidak mampu me'relate"kan tulisan disini dengan tragedi yang mana.

Mengeluh bukan jalan penyelesaian terbaik.
Terutamanya bila kiat stuck dalam sesuatu keadaan yang kita tak boleh fikir apa option yang kita ada.

Hari ini, aku menulis secara suka-suka.
Subjek diatas tidak ada kena mengena dengan apa-apa tragedi dalam kehidupan aku masa kini.
Sekadar memuhasabah diri membayangkan apa yang telah terjadi dan betapa clumsynya aku pada masa yang lampau.

Tergelak sendiri.
Umur makin meningkat..hati bagai anak-anak kecil yang sering berbicara sendiri tanpa had.

Malam ini, terapi jiwa bersambung lagi..
Cuma bukan dengan menulis disini, tapi berperang dengan perkakas di dapur nanti.
Sambal tumis ikan bilis dan petai akan berganding dengan lempeng kosong yang mampu memukau tekak sendiri.

Migraine- sila pergi..
Ngantuk- jgn kau hadirkan diri sehingga selesai peperangan di dapur nanti.
Malas- aku tak mahu dikau disini.

Esok hari Jumaat, lepas tu Sabtu..hujung minggu yang sudah diplan untuk rehat sepuasnya akan menanti! weeehoooo!