Monday, May 21, 2012

Rambut.

Aku bukan perempuan yang tepek bedak dekat muka setiap pagi, tonyoh lipstik setiap hari ataupun bermain dengan kaler warna-warni ke atas muka.
Bukan. Itu semestinya bukan aku sekarang ini.
Make-up bukan sebahagian daripada "makanan" hidup.
Setahun pun maksimum 3 atau 4 kali bermekap.
Bukan hipokrit dan tak nak cantik.. (siapa pun nak jadi buruk dlm dunia ni?)
Tapi, aku memang malas nak cuci make-up dan kulit yang tak berapa cantik ni takut dicambahi jerawat yang kadang-kadang rajin menyinggah.

Lantas, bila tak makeup-
Rambut dan kening adalah titik fokus dalam maintenance diri setiap bulan.
Sejak awal tahun, berambut tak berapa panjang..aku jadi rimas bila rambut da bole disiput macam mak nenek dan rambut depan meleleh-leleh ke muka.
Dua minggu sekali aku pergi threading.
Pantis kening dekat PJ supaya muka nampak macam "manusia" dan bukan macam monyet yang dipenuhi bulu-bulu.
Perempuan TAK BOLEH ada misai!
Tak paham aku dengan perempuan-perempuan yang bermisai ni.
Kalaupun kau keturunan kucing siam..dan sibuk dalam kehidupan...penampilan seorang perempuan bermisai ataupun berjanggut halus..memang sah tak boleh diterima dalam kehidupan kini.
Mungkin tahap hormon membuatkan misai-misai halus tumbuh..tapi itu bukan alasan dalam membelanya.
Itu sebablah dalam masa setiap dua minggu..aku gagahkan diri membuang segala bulu-bulan yang tak boleh disimpan dalam kehidupan..
Takut threading? LOL. Guna tweezer lah ataupun wax!
Tak kira apa method yang korang gunakan..nescaya bulu-buluan yang telah dibuang itu mampu menaikkan seri wajah seorang wanita.

Semalam, aku kuatkan hati untuk mengerat rambut.
Buat fringe /bangs sebab dah meluat dengan rambut yang dah 4 bulan tak di trim dan out of shape.
Jumpa hair dresser kesayangan, Jason dekat Tropicana City Mall ditemani kawan yang sentiasa menjadi pengkritik terbaik dalam soal penampilan aku sejak 7 tahun yang lalu..
Aku rasa "ringan".
Thank you Jason...you are the best!

Nampaknya dengan perangai yang macam ni..memang taklaaa aku akan simpan rambut sepanjang tahun 2012. Rimas!

*Taknak dipanggil "cougar" dan berusaha untuk nampak 5 tahun lagi muda. Nak maintain diri bukan senang. Nak nampak remaja itu tidak mudah. Ini sangat tak kelakar. Dan yang pastinya..takkan cuba nak kerat rambut dengan fesyen yang mengarut supaya muka nampak macam "pinggan"*