Wednesday, October 5, 2011

I am my mother's daughter

Sedangkan lidah lagi tergigit.
Inikan pula emak dan anak.

Aku memang degil.
Tak dapat nak dinafikan.
Dua pusar di kepala mengkuatkan lagi teori kedegilan aku.
Bahkan, seluruh kaum keluarga pun mengiakan pernyataan tersebut.

Bertekak, berperang dan berdrama dengan emak sendiri bukanlah sesuatu yang asing dalam kehidupan.
Terjerit-jerit..airmata tertumpah ke pipi dan hati kecil besar adalah lumrah dalam relationship aku dengan emak.

Keputusan tak pernah sama.
Keinginan tak pernah selari
Kemahuan masing-masing sangat jauh dari pandangan mata hati.

Tapi..secara tidak langsung aku realized yang aku dan emak mempunyai persamaan yang banyak. Antaranya...

  • Kami memang Drama Queen -kadang-kadanglah!
  • Suka jadi Centre of Attraction
  • Kalau nak menegur silap kami, jangan dilakukan di hadapan khalayak ramai
  • Tak gemar kena marah dalam satu-satu situasi
  • Degil tahap 9.5
  • Ego macam maharaja mana!
  • Kalau aim sesuatu-mesti nak kena dapatkan
  • Kalau taknak sesuatu- apa pun jadi, dia tak nak jugak
  • Kuat membebel
  • Cepat snap dan naik angin tak tentu pasal
  • Bukan manusia penyabar
  • Sarkastik
  • Pandai masak--- ehh...tu emak aku je. ;-)
  • Benci rumah berselerak tak tentu pasal
  • Cadar kena tegang tak kira masa
  • Tak suka orang bantah
  • Kami rasa kami aje yang betul
  • Kulit kuning-- ehh, tu mak je. Aku kulit gelap! lol
  • Kuat terjerit pekik
  • Hati tisu dan kuat menangis
  • Suara kami lebih kurang sama- husky!
  • Betis bunting padi-- erk, kaki emak lagi cantek!
  • Creature of comfort- kalau holiday mesti da tersusun plannya. hotel cap ayam-tak main!
  • Suka bercakap dan meluahkan perasaan kalau tak puas hati
  • Bila stress- dia lepas kat orang yang paling rapat dan bila dia stress jugak dia akan snap kat orang yang paling rapat dengan dia jugak. Tak pasal-pasal! LOL
serta beberapa lagi persamaan yang ada antara aku dengan emak.

I am my mother's daughter.
Langsung aku teringat banyak silap-silap yang aku dah buat pada emak.
Kalau ikut scale- memang sah anak derhaka.
Tapi mana-mana emak pun memang semulajadinya ada sifat pemaaf yang ulung.
Setiap kali salah- setiap kali la aku mintak ampun
Dan setiap kali mintak ampun tulah- mak ampunkan aku.

Semua emak memang begitu kan?
Aku belum jadi emak dan tak sampai tahap nak jadi emak lagi.
Aku masih khilaf dan masih banyak perkara yang tidak dapat nak dijustifikasikan lagi.
Namun, melihatkan emak tatkala dia duduk di kerusi kerawang kebanggaannya di waktu senggang sambil menghafal Yassin..aku selalu breakdown.
Kalau mak tak take charge..tak degil..tak jadi queen control untuk seluruh umat manusia yang ada dalam rumah ini..nescaya kami semua tak kan jadi MANUSIA!
Waimah jahat mana pun sekali aku- didikan serta ajaran mak tak pernahnya yang jahat2!

TAK PERNAH mak ajar hisap rokok berbatang-batang sehari..pergi clubbing, lepak sampai dinihari- melangok tengok tv macam tiada esok hari... Duduk depan komputer layan internet sampai tak makan tak mandi..tidur macam dah mati..baju tak reti cuci sendiri sampai menimbun kena hantar dobi..pakai baju nampak dada dan seluar nampak peha...berpeluk dengan lelaki sana sini bila amik gambar -kononnya friendly (btw, mak tak pernah salam lelaki kecuali ahli keluarga sedara supupu ipar duai sendiri..dia menggunakan cara Jepun.Tunduk sebagai tanda hormat!LOL).. Cakap kuat-kuat ..cursing sana sini..Friendly tak kena tempat dan berani sampai kena samun dan kena kerat..TAK PERNAH ye!

Semua attitude tak baik yang aku ada- Datangnya dari aku sendiri.
Aku develop atitude dan perangan buruk nauzubillahminzalikh itu melalui hati dan akal yang selalu tak di synchronizekan sekali.
Semua emak dalam dunia ajar benda yang baik-baik.
Tak perlulah nak cakap emak kau yang paling best dalam dunia ini!
Emak/Ibu/Bonda/Mummy/Mama/Umi adalah manusia ulung dihati setiap manusia.

Berperang, kecil hati, terkesima dengan emak sendiri adalah rencah kehidupan.
Emak best friend aku- Tapi tak semua yang aku ceritakan.
Takut dia jadi stress dan gula dalam badan naik sebab kelincahan dalam kehidupan anak perempuan yang seorang ini diluahkan..
Reality sucks, right?

Cukuplah jika dapat buat emak happy dan tak stress lagi- walaupun cita-cita itu susah nak aku sampaikan.
Jauh beribu batu sekalipun, emak adalah manusia yang aku mintak restu dan mintak pandangan (walaupun selalunya pendapat bercanggah)

Ini yang dikatakan Comfort Zone dan juga Love-Hate Relationship!
Kadang-kadang tenang
Kadang-kadang goyang
Kadang-kadang sayang
Tapi kadang-kadang geram!

Aku terlalu banyak persamaan dengan emak dari secara fizikal dan mental.
Jadi, bila terlampau sangat banyak benda yang sama- maka terjadilah contradiction!
Aku redha dengan ketentuan Tuhan.
Aku pasti mak pun redha dapat anak bertuah macam aku.LOL
Kami masing-masing selalu cuba nak berbaik dan menyelarikan perasaan dan kemahuan.
Tapi, selalu fail! LOL!

Aku sayang emak. Aku tau korang pun sayang emak korang.
Tak payah nak beriye gaban macam kau sorang dalam dunia ni ada emak! LOL
Semua orang pun sayang emak dia.

Tapi..disebabkan kejadian snap-mengsnap dan kecik besar hati melalui telefon pagi tadi..aku terus realized yang aku memanglah...anak emak!
Cara bertekak sama, cara nak pujuk balik pun sama...cara bercakap sebab nak menang pun sama! Haihh....

Terus teringat skrip cerita Spanglish....
"I am my mother's daughter"

=)
Yes..I am. Exactly like her!
LOL