Tuesday, April 26, 2011

Tiga duri dihati bonda


Mempunyai 3 orang adik beradik perempuan bukanlah seseronok yang disangka.
Ramai sangat perempuan dalam rumah memang tak syok!

Mak kata, "kami ini tiga duri di hati bonda".
Hayatilah muka satu mak dara dan dua lagi anak dara dalam gambar di atas.
Sama kah?

Aku suka bila orang kata muka aku tak sama dengan dorang.
Ahahaha..
Masa kecik, dorang selalu kata, aku ni anak angkat. Mak abah jumpa dekat tong sampah.
Boleh?
Usikan tu membawa sampai ke besar.
Dorang kata aku anak Cina lah! Anak pungut lah! Anak Lim Goh Tong lah!
Sampai da besar, dorang kata nak buat DNA test sebab dorang kata aku bukan anak mak abah!
Boleh camtu?

Dulu-dulu kalau kena usik..sampai menangis eh.
Merajuk tak tentu pasal sebab percayakan apa dorang2 ni kata,termasuk Abang aku, Ngah yang selalu jadi "kepala" dalam konteks usik mengusik dan kutuk mengutuk.

Mak dengan abah selalu gelak sampai susah nak pastikan "betul ke aku ni anak mak ngn abah?"
Disebabkan dorang selalu panggil aku as anak angkat..Nama panggilan pun jadi "Nyonya"
Tak cute eh! Menyampah!

Ada adik beradik ramai memang tak best. Walaupun adik beradik ada 4 orang je.
Aku pernah bercita-cita nak jadi anak tunggal! Ahahaha..Tak pun..jadi anak last!
Tapi bila difikir balik, things happen for a reason...
Kalau aku jadi anak last..sah-sah kena duduk dekat JB teman Mak ngn Abah ..tak boleh ke mana2..macam adik aku skarang.
Oh..sangat tak best!

Gambar ini diambil last week sewaktu kunjungan meraka ke Kota Berlumpur yang tak best tapi ada freedom ni =)
Wedding adik kawan baik kaklong, Shasha.

Sambil menyelam, minum air.
Mereka datang memeriahkan dan menyemarakkan hujung minggu kelam dan kepam aku disini.
Bahagia bila sekali sekala dorang datang.
Tapi, penat nak jadi driver.
Kalau boleh..satu KL nak dipusingnya!
Takde apa pun KL ni..ishk!

Bila mereka balik..aku rasa sunyi. Hmm...

Tiga adik beradik perempuan memang lah membuatkan hingar bingar.
Volume masing2 sangatlah kuat.
Bingit kalau kami semua bersama.
Semua nak cakap...siapa nak dengar?

Yang sebelah kiri sekali, Kaklong.
Mummy kepada Todt yang bossy dan sangat tough.
Kalau kau suruh aku jadi dia..memang tak boleh la kan!
Ibu tunggal yang rajin cari duit untuk kesenangan diri dan anak lelaki yang seorang tu.
Manusia puitis dan juga jadi tukang karut untuk sekelian manusia dalam family.
Dia "abah's pet" dan dia juga selalu jadi "benchmark" dalam kehidupan kami semua.

Yang sebelah kanan sekali pulak adik aku, Keen.. yang da macam kakak aku.
Beza umur -5 tahun..tapi kalau keluar ..orang mesti kata dia kawan aku.
Mak sayang dia sebab dia yang teman mak kat rumah bila abah outstation..
Dia la driver mak..tukang beli barang..tukang teman mak layan tgk tv..geng gaduh dengan mak.
Adik aku ni cikgu tadika..tapi kalau bab melawa ..kalah penyanyi kelab malam! Aahaha =)
Stylo dan ikut trend, tak macam aku yang selekeh dan malas nak melawa.
Matured and understanding..tapi keras kepala.

Hm.. satu kakak, satu adik...campur aku.. 3!
Perangai tak sama...kelaku lain2..tapi dalam hati, kami sayang antara satu sama lain.
Cuma...sayang kami tak diucapkan melalui mulut.
Ia keluar dari perbuatan.
Tiga duri di hati bonda inilah yang selalu buat Abah ketawa dan Mak senyum juga menangis(selalunya)!
=)