Wednesday, July 29, 2009

Lagu dan kenangan

Aku tak fikir ramai yang umur sebaya aku mendengarkan lagu-lagu seperti ini;

Gelombang - Salamiah Hassan

Menaruh Harapan- Zaiton Sameon (gile jiwang!)

Bila ku rindu sebut namamu- Siti Fairuz

ataupun lagu ini

Wajahmu Dimana-mana - Azlina Aziz.

Tapi hakikatnya, aku antara manusia yang selalu asyik mendengarkan lagu lagu lama seperti itu. (Tengok dan dengar kat youtube)
Aku rasa ramai yang sebaya aku tak ingat dan mungkin tak tahu nama-nama seperti Norsheila Amin, Sanisah Huri (ni mungkin tahu, sebab lagu "Selamat Hari Raya" dia ataupun Azean Mazwan Safuan.
Heheh.. Betul kan?

Aku. yang layan lagu2 lama macam tu.
Tak kisah la apa orang nak cakap.
Selain dari Alleycats, Bloodshed (Srikandi Cintaku. Kegemaran kawan aku seorang ni..hehe), Kris,Mega, May (Mus-fav Intan Sarah),Massa,Medicine, dan macam-macam lagi..telinga aku senang sekali bila dengar lagu-lagu lama.

Dilahirkan pada pertengahan 80-an dan dibesarkan dengan kaset lagulagu seperti itu di dalam famili. (Asal naik kereta je..mak/abah dok pasang lagu-lagu macam tu) dan secara semulajadinya aku meminati dendangan lagu-lagu lama dari penyanyi2 yang kebanyakkannya sekarang da berjilbab ataupun da jadi ahli masjid dikawasan rumah diorang.
Abang aku juga memainkan peranan penting dalam mempengaruhi konsep2 muzik yang jadi kegemaran aku sekarang.
Thank you Ngah!

Aku suka. Selalu kena gelak dengan kawan2 sebaya yang kala ini sibuk mendengarkan hasil-hasil dari Tiesto,DJ Van Dyke (betul ke eja nama dia camni?) ataupun lagu2 hasil dari mixing pusing2 cd dari segala macam DJ yang lain.
Aku tak kisah. Malah aku tak paham pun apa konsep halwa telinga mereka ni.
*Gedegang Gedegung Gedegang Gedegung*-Lagu je.Suara takde. Kalau ada suara pun diulang-ulang lirik yang sama

Tak paham. 
Takpe. Janji korang suka 
Itu pasal aku tak pergi segala macam jenis RAVE/HOUSE party dan mana-mana club yang menghidangkan jenis muzik seperti ini.
(Pengalaman ke The Loft mengajar aku. Dalm 100 lagu yang diputarkan- 2 lagu je aku tahu dan dua lagu itulah yang mampu membuatkan kaki aku digoyangkan secara classynya.)
Heh!

Teringat suatu ketika dulu.
Dikala frust apabila ditinggalkan. Aku sanggup mencari CD lagu Alleycats yang memuatkan  lagu-lagu seperti "Jika kau bercinta lagi" dan "Layang-layang terputus talinya" di kedai-kedai muzik. Original ok. -Sangat jiwang kepam!
Aku tak pasti berapa lama cd itu menjadi peneman setia dikala lara datang menjelma. Tapi yang aku tahu- sampai sekarang dalam pendrive aku..Lagu-lagu itu akan berkumandang selalu.

Ok. Gelak lah.
Cakapla aku old fashioned.
Tak kisah.
Bagi aku, 
Tiada yang Lama, Tiada yang baru.

Walaupun lagu-lagu itu agak jiwang kekepaman, aku tetap suka.
Kalau tiada Salamiah Hassan. Tiadalah Atila yang sekarang masyur dengan lagu-lagu Jazz Melayunya.
Ada fikir tak?

Sekarang senyum. Sambil menaipkan patah perkataan di laman ini, Arol datang bawak Sumi.
Ya Allah, gembiranya hati sebab dari semalam mencari Sumi untuk diratah tekak orang yang sakit gigi/gusi bengkak cam aku ni. 

*Hati kembang dan menyanyikan Srikandi Cintaku khas buat si Faryn itu*

~Lagu lama banyak kategori.tapi aku takla dengar lagu Budak kaca mata, Spoon, Scoin, Spin, Fork, table lamp kejadah tu semua...itu da lain kategori. Heh!